Institutionele kunsttheorie

De institutionele kunsttheorie houdt kortweg in dat iets kunst is als daartoe geëigende personen zeggen dat het kunst is. Een kunstwerk is in die theorie een artefact, iets door mensen gemaakt, en de geëigende personen zijn leden van de kunstwereld: critici, museumdirecteuren, kunstenaars, kunsthistorici, galeriehouders en verzamelaars. Alleen deze leden kunnen een artefact de status van kunstwerk toewijzen. De theorie komt van George Dickie, emeritus hoogleraar in de filosofie aan de universiteit van Illinois, Chigago. Zijn theorie heeft hij geformuleerd in Art and the aesthetic. An institutional analysis.

2 gedachten over “Institutionele kunsttheorie

  1. goededag, ik ben een leerling in mijn laatste jaar humane wetenschappen. voor mijn examenopdracht moet voorbeelden vinden waarbij deze theorie van toepassing is. heeft u een idee? zou u me hiermee kunnen helpen? alvast bedankt

    Like

    1. Beste Margo,
      Ik heb daarover geschreven in mijn Feuilleton Abramovic, afleveringen 41 en 42.
      De inhoudsopgave van dat feuilleton met een link naar elk blog vind je hier.
      Misschien heb je daar wat aan.
      Met vriendelijke groet,
      Susan

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s