Aflevering 80 Re-enactment

Schilder: Jacopo Palma il Giovane, Martirio di San Lorenzo (Jacopo Palma the Younger, The Martyrdom of Saint Lawrence), 1581-2. Foto waarschijnlijk door Richard Stracke, Emeritus Professor of English, Augusta University, maar dat weet ik niet zeker. Klik op de foto om naar de fotobronpagina te gaan.

Op zoek naar het waarom van de kaarsen-performance van Gina Pane (zie aflevering 79), bracht plotseling een klein zinnetje in een heel dik boek licht in de duisternis. Dat dikke boek is de catalogus WACK! art and the feminist revolution(2007, Mitt Press, London, edited by Lisa Gabrielle Mark), behorende bij de gelijknamige tentoonstelling (Museum of Contemporary Art, Los Angeles, 4 maart-16 juli 2007).

In WACK! staat vermeld dat de performance van Gina Pane op het bed met kaarsen een re-enactment was van wat St. Lawrence is overkomen (2007, p. 385). Zo weinig als er over Gina Pane te vinden is, zo veel valt er te lezen over deze St. Lawrence, ofwel, in het Nederlands, Laurentius van Rome (ong. 225-258).

Nu is de term ‘re-enactment’ hier wat vreemd, omdat Laurentius niet bepaald een ‘act’ ofwel een performance deed. Hij werd zonder zijn toestemming gemarteld op een rooster boven een vuur. Als je zoekt op internet, vind je vele foto’s van schilderijen waarop de marteling is afgebeeld (waaronder de foto bij deze aflevering). Laurentius werd gemarteld, en dus later een heilige martelaar, omdat hij de armen bijstond met geld en goederen en niet bereid was de rijken nog rijker te maken (kijk voor meer info op wikipedia).

Wat nu precies de motivatie van Gina Pane was om van de marteling van Laurentius een performance te maken … geen idee. Misschien wordt dat later nog duidelijk, ik ga er in ieder geval op dit moment niet over speculeren. Het is wel duidelijk waar ze haar inspiratie vandaan haalde: er is beeldmateriaal te over van Laurentius op een rooster boven een vuur.

Hoe dan ook. Marina Abramović deed een versie van de kaarsen-performance van Pane met kleren aan. Op de foto die ik zag in The New York Times heeft ze witte kleding aan. In het artikel bij de foto wordt duidelijk dat ze toen even voor de fotograaf op het bed met kaarsen is gaan liggen, in de kleding die ze die dag aan had. Later ontdekte ik dat ze tijdens de uiteindelijke performance een hooggesloten vaalblauw stevig katoenen pak droeg. Op Pinterest heb ik de twee foto’s gevonden en geplaatst in mijn bord Marina Abramović.

Waarom deed Marina Abramović een performance van Gina Pane na?

De komende tijd zal ik in de vorm van een feuilleton de lezer meenemen in mijn zoektocht. De zoektocht naar wat? Iets met kunst, performance, Abramović, feminisme, esthetica, filosofie. Dat wordt in de loop van de tijd duidelijk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s