Aflevering 129 Louise Bourgeois’ Erasmus Books and Prints Shop

Louise Bourgeois (1911–2010), One and Others, 1955. Painted and stained wood, 18 5/8 x 20 x 16 7/8in. (47.3 x 50.8 x 42.9cm). Whitney Museum of American Art, New York; purchase 56.43. Art © Louise Bourgeois Trust / Licensed by VAGA, New York, NY. Photograph by Jerry L. Thompson. Gevonden op: https://www.whitney.org/WatchAndListen/858, met audio over dit werk.

In 1953 komt Louise Bourgeois met Forêt (Night Garden), een sculptuur die bestaat uit een verzameling verschillende delen op een houten voet. In dat jaar heeft ze haar derde en voorlopig laatste solo-expositie Louise Bourgeois: Drawings for Sculpture and Sculpture, Peridot Gallery, waar ook Forêt getoond wordt.

Naast het vele schrijven en al het zelfonderzoek, opent Bourgeois in 1956 een winkel in New York: Erasmus Books and Prints. Hier kan zij de verzameling geïllustreerde boeken en prints, opgebouwd door haar vader, en haar eigen aankopen en aanwinsten verworven via veilingen, onderbrengen. De winkel bestaat drie jaar. Volgens het MoMa waren geïllustreerde boeken voor Bourgeois objecten die ze bewonderde, waarin ze vaak ‘langzaam bladerde om te genieten van de artistieke bijdragen, de typografie, en het gehele ontwerp’ (MoMa, site).

Ze las ook veel, literatuur, psychologie, geschiedenis en mythologie, vooral tijdens haar regelmatig terugkerende aanvallen van slapeloosheid. In haar vroege kunstenaarsjaren had ze zelf een geïllustreerd boekje gemaakt met haar eigen verhalen: He Disappeared into Complete Silence (1946-1947). In dat boekje zijn vooral tekeningen van de grote gebouwen van New York te vinden, in abstracte vorm.

Nadat Bourgeois de winkel heeft opgedoekt, in 1959 (ze is dan alweer twee jaar Amerikaans staatsburger), gaat ze experimenteren met materialen als plastic, latex en rubber. Ze maakt daarmee organisch gevormde sculpturen die in 1964 worden getoond tijdens een – voor het eerst in lange tijd – solo-expositie, in New York, bij de Stable Gallery.

Volgens Lucy R. Lippard maakt Bourgeois tot de jaren 1960 vooral werken met herhaalde blad- en tentakelachtige vormen op een houten voetstuk, waarbij meestal een enkele gekleurde of anders ontworpen vorm omringd wordt. Forêt en het werk dat bij dit blog is afgebeeld zijn hiervan voorbeelden. Dit soort werk maakt volgens Lippard geleidelijk aan plaats voor andersoortig werk (Artforum, 13, no.7, maart 1975).

Wat was dat andersoortige werk?

De komende tijd zal ik in de vorm van een feuilleton de lezer meenemen in mijn zoektocht. De zoektocht naar wat? Iets met kunst, performance, Abramović, feminisme, esthetica, filosofie. Dat wordt in de loop van de tijd duidelijk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s