Aflevering 213 Ana Mendieta: banden met het universum herstellen

Ana Mendieta, Imagen de Yagul, from the series Silueta Works in Mexico 1973-1977, 1973. Gevonden op: https://www.artsy.net/artwork/ana-mendieta-imagen-de-yagul-from-the-series-silueta-works-in-mexico-1973-1977.

In de zomer van 1973 gaat Ana Mendieta voor de tweede keer naar Mexico. Ze was daar in 1971 voor de eerste keer en deed toen archeologisch veldonderzoek, een zomercursus voor de universiteit van Iowa, dezelfde universiteit waar ze haar kunstopleiding in schilderen volgde. Na dat eerste verblijf in Mexico maakt ze haar eerste earth-body work (aarde-lichaam werk): Grass on Woman, een soort performance waarbij ze naakt op haar buik op het groene gras ligt en medestudenten haar met verse stukken gras bedekken tot ze lijkt samen te smelten met het landschap (zie aflevering 204).

Die tweede keer, in 1973, is ze er met een groep medestudenten die allemaal meedoen aan het intermediaprogramma van Hans Breder (zie aflevering 205). Daar ontvlamt het in 1971 aangewakkerde vuurtje verder. Haar zoektocht naar kracht en magie, haar plek op aarde en wie zij is, krijgt een diepere afdruk in de materie die moeder aarde biedt: Mendieta gaat silhouetten maken, buiten, haar zogenoemde Silueta’s. Op een precolumbiaanse archeologische site, niet ver van Oaxaca, maakt ze haar eerste: Imagen de Yagul (Beeld van Yagul).

In het interview met Linda M. Montano (zie Bronnen) vertelt Mendieta over dit werk:

In 1973 deed ik mijn eerste werk in een Azteken tombe dat bedekt was met onkruid en grassen – die begroeiing deed me denken aan tijd. Ik kocht bloemen op de markt, ging in de tombe liggen en lag daar bedekt met witte bloemen. De analogie was dat ik bedekt was door tijd en historie.

Volgens Olga Gambari koos Mendieta bij Imagen de Yagul een manier van werken die volkomen en plein air was, in nauw contact met het landschap. Ze schrijft over Mendieta: ‘Ze verklaarde de wording van de Siluetas als een manifestatie van haar streven haar plaats te vinden, haar context in de natuur. Ze vertelde hoe ze direct in situ werkte, op de eenvoudigst mogelijke manier, alleen als het even kon, een serie rituele handelingen volbrengend.’ (Gambari, in Ana Mendieta. She Got Love, 2013, p. 48, zie Bronnen.)

In Unseen Mendieta (p.109, zie Bronnen) staat ook een citaat van Mendieta over haar werk in de natuur:

Ik heb een dialoog gevoerd tussen het landschap en het vrouwelijk lichaam (gebaseerd op mijn eigen silhouet). Ik geloof dat dit een direct gevolg is van het feit dat ik tijdens mijn adolescentie uit mijn thuisland ben weggerukt. Ik ben overweldigd door het gevoel dat ik uit de baarmoeder ben geworpen (de natuur). Mijn kunst is een manier om de banden die me binden aan het universum te herstellen.

Haar verleden is besproken in aflevering 204. De onverzadigbare zoektocht van Ana Mendieta naar de oorsprong, leidt tot een diepe fascinatie voor geschiedenis.

Bronnen:

  • Ana Mendieta. She Got Love, 2013, Skira, edited by Beatrice Merz and Olga Gambari.
  • Feminist Avant-garde: Art of the 1970s : the Sammlung Verbund Collection, Vienna, 2016, Gabriele Schor, Prestel Verlag, p.341-345.
  • Linda Montano, An Interview with Ana Mendieta, Sulfur 8, no.1, Spring 1988. In:Ana Mendieta. She Got Love, 2013, Skira, p.200-207. (Het interview is gehouden toen Mendieta in Rome was, zo blijkt uit het gesprek zelf. De precieze datering heb ik ondanks veel gezoek niet kunnen achterhalen, maar in 1983 kreeg ze de Rome Prijs van de Amerikaanse Academie in Rome. Haar nicht Raquel Cecilia Mendieta vertelt in een van de filmpjes (zie hieronder) dat ze de laatste paar jaar van haar leven in Rome was, dus de periodisering moet 1983-1985 zijn.)
  • Olga Viso, Unseen Mendieta. The Unpublished Works of Ana Mendieta, 2008, Prestel.
  • Vrouw|en Kunst, 2002, Taschen, p.342-347.
  • WACK! art and the feminist revolution, 2007, Mitt Press, London, edited by Lisa Gabrielle Mark, p.265-266.

Internetbronnen: Aware, Corazón Pictures, studio international, artnet,Cuban art news, YouTube: Raquel Cecilia Mendieta: The Films of Ana Mendieta (half uur durende lezing met beeldmateriaal); Ana Mendieta: Traces/Stopy | Krátký dokument | Galerie Rudolfinum (met mooie beelden van haar kunstwerken); Hayward Gallery Exhibition Trailer: Ana Mendieta, Traces (het enige filmpje dat ik heb kunnen vinden waarop Ana Mendieta zélf heel even aan het woord is).

De komende tijd zal ik in de vorm van een feuilleton de lezer meenemen in mijn zoektocht. De zoektocht naar wat? Iets met kunst, performance, Abramović, feminisme, esthetica, filosofie. Dat wordt in de loop van de tijd duidelijk. Inhoudsopgave Feuilleton Abramović, met links per aflevering.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s