Aflevering 368 Het publiek speelt in de beeldende kunst geen rol

Cat. No. 126 / File Name: 3413-183.jpg Sonia Delaunay Costume for title role from Cleopatra, 1918 silk, sequins, mirror and beads, wool yarn, metallic thread braid, lamé center back length: 45 1/8 in. (114.62 cm) headdress: 22.69 × 14.63 × 12.63 cm (8 15/16 × 5 3/4 × 5 in.) Overall mannequin footprint: 67 x 36 x 20 inches. Los Angeles County Museum of Art, Costume Council Fund © Pracusa 2012003 Digital Image © 2013 Museum Associates/LACMA. Licensed by Art Resource, NY. Gevonden op: http://tyrannyofstyle.com/costumes-of-the-ballets-russes.

Het publiek speelt bij het een-tweetje tussen kunstenaar-bohemien en le monde ofwel de chic geen rol (zie aflevering 367).

Het publiek drukt wél een stempel op de smaak, theorievorming en artistieke opvattingen in de literatuur, muziek en dramatische kunst, aldus Tom Wolfe. (Het geschilderde woord, Hollandia, 1982, p.26.)

Hoe dan?

Door koopgedrag. Er gaan miljoenen boeken over de toonbank, gebonden boeken en paperback exemplaren, en miljarden grammofoonplaten (ja, dat waren nog eens tijden in die jaren voor het digitale tijdperk). Het publiek koopt tickets om in grote stadions naar concerten te luisteren, en spendeert gemakkelijk 100 miljoen dollar aan kaartjes voor één film. (1982, p.26)

Een waar woord van Wolfe en dan volgt een belangrijke opmerking:

Dit is in de beeldende kunst nooit het geval geweest. (1982, p.26)

Wolfe zet hier even heel helder het contrast neer tussen het kleine wereldje van en rondom de beeldende kunst, en waar de rest van de kunst- en cultuurwereld mee bezig is.

Het publiek is in de beeldende kunst niet meer dan een omstander bij het spel van succes en mislukking. Het wordt voor een voldongen feit gezet en kan hoogstens rekenen op een verslag achteraf, bijvoorbeeld in de krant. Niemand is bij machte om een nieuw talent te ontdekken of een beeldend kunstenaar van een geldig waarmerk te voorzien, alleen een handjevol trendsetters die hebben ontdekt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen. (1982, p.26-27)

Na de Eerste Wereldoorlog, rond 1920, wordt ‘nu’, ‘modern’, ‘in de mode’ voor le monde erg belangrijk. Daar past de moderne kunst, de nieuwe avant-gardegeest heel mooi in. Volgens Wolfe is Picasso een goed voorbeeld. ‘Picasso werd pas Picasso, in de kunstwereld en de publiciteit, toen hij tegen de veertig liep en de decors schilderde voor Diaghilevs Ballet Russes, toen dat in 1918 in Londen optrad. (1982, p.27-28)

Wolfe doelt hier op Sergej Diaghilev. Sonia Terk (Delaunay) heeft voor zijn ballet kostuums ontworpen (zie aflevering 169).

De komende tijd zal ik in de vorm van een feuilleton de lezer meenemen in mijn zoektocht. De zoektocht naar wat? Iets met kunst, performance, Abramović, feminisme, esthetica, filosofie. Dat wordt in de loop van de tijd duidelijk. Inhoudsopgave Feuilleton Abramović, met links per aflevering.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s