Aflevering 375 Het kan nóg platter!

Marjorie Strider, Girl with Radish, 1963. Gevonden op: https://www.wikiart.org/en/marjorie-strider/girl-with-radish-1963.

Het abstract expressionisme is enorm gehypet in de media, dus je zou denken: dat verkoopt lekker! Helaas, de voorwaarde van kennis van het Woord blijkt toch een fikse barrière (zie aflevering 374).

Zo is Pollock ongelooflijk bekend, maar zijn werk verkoopt nauwelijks. De onbegrijpelijke schilderijen die je alleen kunt zien als je het Woord kent zijn een brug te ver. ‘Om de een of andere reden had je na die theoretische wenteltrap van vijf verdiepingen geen puf meer’, aldus Wolfe in zijn boek Het geschilderde woord(1982, p.52-57)

Sommige ‘dappere vaderlandslievende collectioneurs’ zorgen achterin de jaren 1950 voor een kleine opleving van de abstract-expressionistische markt, maar het mag niet baten. Alleen binnenhuisarchitecten zijn een poosje dol op de abstract-expressionistische doeken, omdat ze de grote, platte oppervlakken met felle kleuren prima kunnen gebruiken in de spierwitte interieurs die in de mode zijn. (1982, p.56-57)

Tot ieders opluchting verscheen daar Popart. Wat heeft Popart dan toch met de theorie van Platheid te maken?

Alles!

Jazeker. De Popartkunstenaars kiezen voorwerpen die van zichzelf al plat zijn, plat naar hun aard, zoals vlaggen, cijfers, letters, schietschijven, plaatjes uit stripboekjes met tekst. Op die manier voldoen ze aan de theorie van Platheid (géén literaire inhoud, zie ook afleveringen 372-374), maar vertonen hun schilderijen lekker toch heldere, realistische onderwerpen. (1982, p.61-62)

Met Popart begint een nieuw Theoretisch Tijdperk, ingeleid door Leo Steinberg (1920-2011), van wie de uitspraak ‘… alle grote kunst gaat over kunst’ komt, aldus Wolfe. (1982, p.65)

Waar hebben we dat eerder gehoord? In aflevering 44! Daar bespreek ik het werk van de filosoof Jerrold Levinson over kunstbewuste makers van kunst. Levinson heeft de uitspraak van Steinberg tot op het bot uitgewerkt.

Maar Steinberg neemt nergens stelling tegen Greenbergs kunsttheorie. Het is nog steeds Platheid troef, alleen heeft Steinberg iets gevonden dat nóg platter is.

Maar is Popart dan niet dat in Greenbergs theorie zo hartgrondig verfoeide realisme?

De komende tijd zal ik in de vorm van een feuilleton de lezer meenemen in mijn zoektocht. De zoektocht naar wat? Iets met kunst, performance, Abramović, feminisme, esthetica, filosofie. Dat wordt in de loop van de tijd duidelijk. Inhoudsopgave Feuilleton Abramović, met links per aflevering.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s