Aflevering 380 Het innerlijk en uiterlijk, binnen en buiten, in nieuwe figuratieve kunst

Tessa Schneideman, Sea View, 1975. Foto: Susan Hol, uit mijn exemplaar Studio International. Journal of Modern Art, 3, vol.193, no.987: 181

Het artikel van Janet Daley over kunstenaar Tessa Schneideman gaat precies over de periode dat enerzijds de beeldende kunst in de taal is verdwenen, en anderzijds de revival van figuratieve kunst (fotorealisme ofwel hyperrealisme) bezig is (zie aflevering 379).

Alleen, Schneideman pakt die revival op een geheel eigen manier aan. Ze laat de collage-met-popart technieken links liggen en doet ook niets met het opkomende fotorealisme. Zij bewandelt een geheel eigen weg met zeer persoonlijke en kenmerkende interesses. Daley vindt het werk van Schneideman opmerkelijk vrij van de verscheidenen doctrines, de dwingende, dominerende post-abstracte voorschriften/theorieën.*

Er is iets onmiskenbaar hedendaags aan het werk van Schneideman, schrijft Daley. Het is beslist anders dan de vroegere ‘oude’ figuratieve schilderijen. Daarnaast impliceren de surrealistische trappen, ramen en kamers in het werk van Scheideman volgens Daley een psychologisch bewustzijn die de vroegere klassieke surrealisten, hoe bewust ze zich ook waren van psychoanalytische kwesties, niet voor elkaar hebben gekregen. Immers, de maatschappij is inmiddels doordrenkt met allerlei psychologische/psychoanalytische kennis.*

Verder is er in het post-abstracte tijdwerk een verhoogd bewustzijn van ruimte, geometrie, perspectief in een schilderij. Schneideman is vooral geïnteresseerd in de relaties tussen interne en externe ruimte. Het binnen-buiten, innerlijk-uiterlijk is terug te vinden in een van haar terugkerende thema’s, een uitzicht door een raam. Het binnen, de architecturale ruimte geeft Schneideman zeer gedetailleerd weer, met vaak heel precieze symmetrie; het buiten is meestal een ongecontroleerde natuurlijke ruimte, die dan wel weer strak ingekaderd wordt door bijvoorbeeld een geschilderd raam.*

Het schilderen kan, na het wegschrapen van alles tot alleen taal overbleef, een nieuwe weg inslaan, zo denkt Daley, het kan op een nieuwe manier naar objecten in ruimte en tijd kijken in relatie tot de mens en haar gevoelens en ervaringen.*

Over de kunstenaar is zo goed als niets te vinden op internet, wel dit artikel in The Guardian.

*Daley, Janet (1977). Women Artists in the UK. Nine women critics write about women artists of their choice working in the UK. Tessa Schneideman. Studio International. Journal of Modern Art, 3, vol.193, no.987: 180.

De komende tijd zal ik in de vorm van een feuilleton de lezer meenemen in mijn zoektocht. De zoektocht naar wat? Iets met kunst, performance, Abramović, feminisme, esthetica, filosofie. Dat wordt in de loop van de tijd duidelijk. Inhoudsopgave Feuilleton Abramović, met links per aflevering.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s